بنیان اصلی برق صنعتی قدرت الکترونیک ، کنترل و مخابرات

بنیان اصلی برق صنعتی قدرت الکترونیک ، کنترل و مخابرات

بنیان اصلی برق صنعتی قدرت الکترونیک ، کنترل و مخابرات :

برق صنعتی در توسعه علوم مختلف تاثیر بسیار زیادی داشته است حتی در سیستم های پیش رفته ایستگاه های فضایی و هوابردی به شکلی بخش کلیدی از فراگرد تولید و چرخه زیست آنها بوده است. با به کارگیری صحیح برق قدرت می شود به کارکرد بهتر سیستم های بی تحرک و ساکن ازداید کیفیت بخشید و به گسترش مقدار تولیدات قدیمی  که در آنها فرآیند تکراری می باشد سیستمی کرد و کاملا نظارت داشت.آرمان سیستم نظارت شامل بررسی خروجی عملکرد با شیوه ای مشخص به کمک حاصل ورودی ها و مجموع آنها کلیه قسمت های مکانیکی ، الکتریکی و حتی شیمیایی است.

بخش های اصلی برق صنعتی :

مهندسی برق بصورت پیشفرض از چهار قسمت اصلی تشکیل می شود ، برق قدرت ، الکترونیک ، مخابرات و کنترل هدف اصلی ارتقا برق صنعتی تولید برق در پالایشگاه ها ، نیروگاه ها و انتقال برق توسط خطوط انتقال نیرو و پخش کردن در شبکه شهری و در نتیجه گسترش آن جهت ساختمان های اداری ، تجاری و مسکونی است. این روزها با گسترش صنعت های نوپا و حتی بزرگ در ایران فرصت های شغلی خوبی برای مهندسین برق قدرت ایجاد شده است مطابق بررسی متخصصین انرژی در کشورمان با در نظر گرفتن نیاز به انرژی های جدید در دنیا و همچنین اندازه رشد پتانسیل های الکتریکی به صورت سالانه میبایست 1600 مگاوات ظرفیت تولید کشور اضافه شود که این رشد احتیاج به ایجاد نیروگاه های نوین و مهندسین برق قدرت دارد. در ادامه به مختصر توضیحی در مورد شاخه های اصلی برق صنعتی میپردازیم “

برق کنترل :

به طور کلی طراحی و برنامه ریزی برای کنترل کردن داده ها از یک سیستم و نتیجه گیری از آن در محیط های صنعتی است که همان خروجی و ورودی ها هم عنوان می شود این نوع گرایش فقط مختص سیستم برق صنعتی نیست بلکه درعلوم دیگر هم کارایی زیادی دارد هدف اصلی در برق کنترل طراحی در برنامه ریزی عمل کرد انواع دستگاه ها در حیطه استاندارد آنها است. هدف دیگر اتوماتیکی کردن خطوط  تولید فرآیندهای مهندسی کنترل است که بصورت جامع  بررسی و تحلیل در مدولارسازی سیستم های پویا و کارکرد اصولی دیوایس های اتوماتیک برای بالا بردن سرعت و دقت در بهینه ساختن شبکه های اتوماسیونی صنعت های مختلف است.

برق الکترونیک :

یکی از شاخه های اصلی برق ، الکترونیک است که می شود آن را به عنوان پایه اصلی تمام گرایش های برق عنوان کرد.به طور کلی الکترونیک به مشخص کردن دیتیل مدارات الکترونیکی متنوع مثل لپ تاب ، پی سی و حتی تلفن های همراه و انواع سیستم های الکترونیک روز دنیا می پردازد.تمامی تجهیزات الکترونیکی که در دنیای ما است بوسیله مهندسین الکترونیک نقشه ریزی و تولید شده و به عبارتی شاخه الکترونیک ازعلوم طراحی مدارات گوناگون که با جریان و ولتاژ کم کار میکند سر کار دارد. از دیگر پیشرفت ها و گسترش الکترونیک می توان دیجیتال الکترونیک ، الکترونیک نانو میکرو ، الکترونیک مدارت تجمیع شده ، مخابرات هوایی و دریایی را هم عنوان کرد.

مخابرات :

به طور کلی در سیستم مخابراتی انتقال و فرستادن داده ها از قسمت مرجعی به مبدا می باشد که اطلاعات شامل تصویر ، تکست و ویدیو است. مخابرات از شاخه های زیرین کارشناسی برق است که در حیطه انتقال اطلاعات به شیوه امواج گسترش داده می شود.طراحان سیستم های برق مخابراتی با ساختن پرتکل های امنیت و بالا بردن سرعت به راحتی ارتباط مختلف بین چندین کابر را فراهم کرده اند که برای مثال توسعه زیر ساخت های تلوزیون ، رادیو ، اینترنت و حتی ماهواره های اکتشافی در فضا اشاره نمود.

برق قدرت : 

چکیده برق قدرت تولید انرژی و پتانسیل الکتریکی به شیوه های استاندارد متفاوت و جابجایی  توزیع انرژی با کارایی بالا و توانی قدرتمند با قابلیتی ایمن تعریف می شود که به بخش های اصلی زیر طبقه بندی می شود.

بخش های اصلی برق قدرت :

بخش تولید : ساختن شبکه تولیدی با پایین ترین قیمت و بالا ترین کیفیت

بخش انتقال : نقشه کشی دیتیل شبکه انتقال توزیع میزان بار تحمیلی روی شبکه ، توان اطمینان و دوام شبکه های قدرت ، برانامه ریزی رله های پنوماتیکی و امنیت تاسیسات

بخش توزیع : ساخت شبکه توزیع نگهداری و حفظ و مدیریت

دیگر نمونه کاربرد های جزعی :

تولید و نیروگاه _ترمودینامیک_الکترونیک قدرت_ اصول میکرو کامپیوتر_ماشینهای الکتریکی_ماشینهای مخصوص_ بررسی سیستمهای قدرت_عایقهای فشار قوی_رله و حفاظت